Bryllup; Lavbudsjett eller all in? ( eller noe midt imellom)

, ,

Nå er vi godt igang med høysesongen  for bryllup, og sosiale medier og magasiner flommer over av bryllupsstoff. Det blir jo ikke mindre av at England byr på en kongelig bryllup, det virker som om  hele verden er i bryllupsrus i disse dager. Vi er mange som gleder oss til å se brudekjolen og brudebuketten til Megan Markle i morgen. Når det engelske kongehuset steller istand til bryllup er det IKKE lavbudsjett. Men nå er det vel ikke denne type bryllup norske brudepar strekker seg etter heller. Selv om brudene sikkert saumfarer nettet hele 19 mai, og dagene etterpå på jakt etter litt inspirasjon. Selv kommer jeg sikkert til å sitte å se bryllup i hele morgen, og  gjerne reprisene på søndag også.

Årets brudepar har nok  det aller meste på plass nå, og trenger kanskje ikke så mange tips eller råd. Men kommende års brudepar henter masse inspirasjon i det som legges ut nå utover sommeren.  Og her tenkte jeg, som så mange andre, å komme med noen tips og råd.  Jeg blir selv litt kokko av å lese alt man bør og ikke bør gjøre og ha, og ikke minst når man skal gjøre ditt og når man skal gjøre datt. Flere og flere av innleggene jeg leser handler om hva som gikk galt og hva man ville gjort annerledes. Sikkert i beste mening, så fremtidige brudepar ikke skal gjøre de samme «feilene».  Men jeg tror disse innleggene er med på å øke stressnivået for mange brudepar. Og hva er egentlig det perfekte bryllupet? Hva er egentlig en krise på en bryllupsdag? Sikker like mange svar som det er brudepar. Men når dagen er over, håper jeg brudeparene heller sier at den ble»perfekt for oss» i stedet for å skulle fortelle andre brudepar om hva de selv ville gjort annerledes.

Jeg  har hjulpet brudepar å planlegge bryllup på 2 uker, og jeg har hjulpet brudepar planlegge den store dagen gjennom en 2 årsperiode. Og det som er viktig for et brudepar er ikke fullt så viktig for et annet. Noen går all inn med blomster, og det digger jo jeg, mens andre vil bruke mest penger på å dokumentere dagen gjennom profesjonelle fotografer. Og alle vi som er en del av den industrien bryllup er i ferd med å bli i Norge, syntes jo akkurat vårt bidrag er det viktigste. Jeg skal i dette innlegget prøve å gi noen råd til hvordan dere som brudepar skal klare å finne deres egen vei i jungelen av innlegg som gir dere  bryllupsinspirasjon, planlegningsplatformer , must have og to do lister. Håper det kan være til hjelp.

Først må dere bestemme hvor mye penger dere kan og vil bruke på bryllupet. Neste steg da er å bestemme om antall gjester eller lokalet/stedet er viktigst. Er lokalet/stedet viktigst blir neste skritt å få en visning, og finne ut når det er ledig og hvor mange gjester dere kan invitere. . Mange opererer med lav- og høysesongpriser og her kan det være mye å hente. Når dette er på plass ville jeg sendt ut en «save the date» uavhengig av om det er 6 mnd eller 2 år til bryllupet. Det er mange som gifter seg på samme tid av året, og jeg har opplevd at brudepar har booket sted og tid, for så selv å få innbydelse til et bryllup på samme dag de har valgt. Så pass på å være først til mølla 🙂 Save the date kan  gjøres på mange måter, sende i posten, lage en Facebookgruppe, eller en hjemmeside for bryllupet og deres gjester. Fordelen med å ha slike grupper eller sider, er at dere fortløpende kan legge ut informasjon, som feks når svarfristen nærmer seg,  legge ut felles påminnelse og sener kan dere be om at gjestene melder inn allergier, og ikke minst legge ut gavelistene.

Når sted, tid, gjesteliste  og «save the date» er på plass begynner mer detaljplanlegging og enkelte leverandører kan være lurt å booke tidlig.

Vielse: Både kirker og andre seremonirom blir raskt revet bort til vielser, særlig på populære tider av året, så jeg ville raskt booket sted og vigsler.

Fotograf: Fotografer kan av naturlige årsaker kun ta 1 oppdrag pr dag. Så hvis dere ønsker å bruke profesjonell fotograf ville jeg booket det med en gang jeg hadde funnet tid og sted for bryllupet. Søk litt på nettet og gå inn på hjemmesidene deres og se om de har bilder med et uttrykk som snakker til dere. Finn gjerne 2-3 dere liker og book et møte med de. Skal dere bruke mye penger på en fotograf er det fint om kjemien stemmer, slik at dere tør å slippe dere løs og by litt på dere selv på  selve dagen.

Frisør: Det samme gjelder her. Frisører tar stort sett kun en brud om dagen. Dersom du ikke har en fast frisør, eller du  skal gifte deg et annet sted enn der frisøren din holder til er det lurt å oppsøke flere. Du kjenner fort om kjemien stemmer og om du som brud har tillit til han/henne.

Blomster: Jeg anbefaler å høre litt rundt før dere bestemmer dere for hvor dere ønsker å bestille brudebuketten og evnt andre blomster. Mange blomsterbutikker har det svært hektisk i sesongen, og dere blir «bare en i mengden» Det finnes flere som meg, som driver for seg selv og har spesialisert seg på bryllup. Da får dere så mye mer enn en blomsterdekoratør. Dere får en bryllupshjelper, en som kan hjelpe og gi dere tips og råd ned på detaljnivå, uten at dere trenger å  bruke tusenvis av kroner på en weddingplanner. Avtal et uforpliktende møte for å se om kjemien stemmer og om dere snakker samme språk hva angår det visuelle uttrykket på blomster og dekor. Jeg har hatt opptil 5 bryllup i løpet av en helg, og da gjort alt fra å levere brudebukett og jakkepynt til å dekorere et helt lokale i tillegg. Alt går med god planlegging, og tilbakemeldingene fra brudene mine var utelukkende positive. Så jeg klarte meg gjennom det uten at noen av de følte seg som en i mengden. (Litt selvskryt 😉 ) (Men, skal dere gifte dere utenlands, eller ha et veldig stort og omfattende bryllup, kan det nok lønne seg og ta en prat med en profesjonell bryllupsplanlegger. )

Mat og drikke: Er jo viktig, her kommer mye alt ann å hvorvidt man har leid et sted som leverer mat  og drikke eller om man må bestille inn og ordne med egen bar. Har man bryllupet et sted med sjenkebevilgning er det veldig vanlig å la gjestene betale litt i baren selv etter middag. Hvis dere ikke har et veldig ønske om 3 retters er buffer svært populært nå. Da blir seatingen litt mindre formell og dynamikken i selskapet en annen.

Toastmaser: velg en toastmaster som er strukturert og ryddig og overlat hele gjennomføringen av middagen til vedkommende. La toastmaster holde i trådene mellom en evnt hovmester og middagen. Gi gjerne innspill på hvordan dere ser det for dere, men etter det, la disse ordne opp.

Noe av dere dere kan kutte kostnader på, og noen av de mindre tingene som dere kan gjøre selv eller sette bort:

Dere kan  velge å la gjester med gode kameraer ta bilder, bare husk å sette opp en liste over bilder dere ønsker, så dere ikke glemmer å ta bilde av bruden og mormor feks.

Videre kan der velge å gjøre en del av blomsterpynten selv, det samme med maten, eller ta det på vennedugnad. Men dette kan fort bli et lite stressmoment for dere (og ofte særlig bruden), både dagen før dagen og på selve bryllupsdagen.

Trykksaker: Invitasjoner, bordkort, menyer, bordplan, barmeny, takkekort etc.. Her kan dere bestille ferdig, alt fra å designe selv hos diverse leverandører til å bestille alt fixferdig fra en leverandør. Jeg blir så glad hver gang jeg får en litt personlig invitasjon. Bruk feks et fin bilde av dere og gjør det helt enkelt, men akkurat den info som trengs. Bordkort og bordnummer kan også ha bilder av brudeparet. Et av mine tidligere brudepar satte opp et kamera med selvutløser og brukte en hel kveld på å lage morsomme bilder de brukte til dette formålet. Det ble utrolig fint og personlig på bordene. Takkekort kan også bestilles hos fotografen, da får dere en total pakkepris.

Musikk: her er det alt fra levende musikk til spillelister. Da jeg hadde sommerfest for venner noen år tilbake ba jeg alle sende meg 2 sanger de digger å danse til, så la jeg alle i en spilleliste og sikret meg at det alltid var noen på dansegulvet.

Kaker: Bryllupskake kan man bestille i alle prisklasser og alle smaker, her er det bare å finne den riktige. Resten av kakene setter dere så klart bort. Husk å be alle som baker om å merke fatene sine, slik at de komme tilbake til riktig eier i etterkant.

Ønsker dere å sette et tema i form av en rød tråd gjennom det hele? Jeg tenker ofte at dette med å binde seg til et tema kan bli et stressmoment. Hvis dere bare begynner planleggingen, så vil dere se at dere etterhvert har funnet deres eget tema.

Dette var kanskje bare nok et innlegg å forholde seg til  i jungelen av bryllupsinspirasjon (eller bryllupsicformasjon om du vil) . Men jeg håper at det var til hjelp og inspirasjon for noen av dere vordene brudepar, og hvis jeg avslutningsvis kan gi et råd på veien; Ikke les alt dere kommer over med tema bryllup og  ikke følg så mange sider, hverken på FB, Instagram eller blogger. Finn de sidene/kontoene som snakker til dere. Og finn leverandører som  brenner for faget og kanskje kan fungere som en sparringspartner. Det kan være der du kjøper/leier kjolen din, det kan være fotografen, eller sånne som meg, som både leverer blomster og kan fungere som en koordinator for dere.  Vi har hjulpet noen brudepar i årenes løp, sett en del oppturer og nedturer, og ikke minst; vi er genuint opptatt av DITT bryllup. Prøv å styr litt unna alle bryllupselskerne, de som; Etter at jeg giftet meg for x antall år siden så elsker jeg bryllup og nå vil jeg hjelpe deg……. de er det mange av 😉 Bryllup er i ferd med å bli stor-industri og mange vil ha en bit av kaka.

 

I et rom fylt med bruder skal hver eneste en føle seg som den eneste bruden i rommet

Klem Bente